Lestips Muziekslinger Ritme

In deze blog lees je over het gebruik van de Muziekslinger Ritme en geven we je verschillende lestips voor veel muziekplezier in de klas. 

De muziekslinger bestaat uit kaartjes met daarop de iconen:O, X en . Deze iconen horen bij de drie ritmegroepen: de trommels met vel (O), de slaginstrumenten (X) en de schudinstrumenten ().  

Hang de kaartjes in een zelfverzonnen volgorde aan de waslijn. Deel vervolgens de ritme-instrumenten uit in de klas. Speel samen van links naar rechts mee met de iconen.  De leerlingen spelen wanneer het kaartje met bijpassend icoon op de Muziekslinger voorkomt. 

Bekijk het filmpje waarin Iris laat zien hoe je de Muziekslinger Ritme kunt inzetten in de klas.


Wil je ook met de muziekslingers aan de slag?

Bestel  kant-en-klare Muziekslingers via onze webshop of gebruik onze download van de Muziekslinger en print en knip je eigen slinger. TIP: Bekijk ook eens de Muziekslinger Boomwhacker.

Ritme-instrumenten

Binnen de 123ZING muziekmethode worden vaak ritme-instrumenten gebruikt. Aan de hand van de drie iconen passend bij de drie ritme-groepen kun je al snel met ritme-instrumenten aan de slag. We onderscheiden de trommels met vel (O), de slaginstrumenten (X) en de schudinstrumenten ().  Naast de Muziekslinger voor ritme-instrumenten biedt 123ZING binnen de digitale leeromgeving ook andere manieren om met ritme-instrumenten en ritmenotatie aan de slag te gaan, zoals kant-en-klare ritme-meespeelstukken, de Ritmetool en de Teken & Stempel Tool.

Wil je graag meer weten over het gebruik van ritme-instrumenten en de aanschaf ervan? Kijk dan op onze instrumentenpagina.

Tips voor de Muziekslinger Ritme

Tel altijd af met “En daar gaan we” of “één, twee, drie, vier” voordat er gespeeld wordt. Zo weten de leerlingen wat het tempo is en wanneer ze moeten beginnen. Aanvulling voor de vakspecialist: maak ook eens een compositie in een 3/4 maatsoort! Dan tel je af met “Daar gaan we” of “één, twee, drie”.

Laat de leerlingen hun ogen sluiten. Hang vervolgens een willekeurig aantal kaartjes van de rondjes, kruisjes of driehoekjes aan de lijn. Pak het instrument dat bij het icoon hoort. Tel af en bespeel het aantal kaartjes dat aan de lijn hangt. De leerlingen moeten goed luisteren hoeveel keer er gespeeld is. Weet er ook iemand welke instrumentgroep dit was? Laat leerlingen deze opdracht vervolgens zelf doen.

Altijd al willen leren drummen? Nu kan het! In deze opdracht maak je samen met de klas een levend drumstel. De ritme-iconen komen redelijk overeen met de klank van een drumstel. We hebben drie verschillende versies van het basisritme van de drums voor jullie uitgeschreven:

Versie 1
Versie 2
Versie 2

Hang versie 1 aan de lijn (Let op! De kaartjes hangen dus ook onder elkaar). Tel af en wijs zelf de kaartjes aan. Herhaal dit een aantal keer. Kunnen de leerlingen het ritme goed spelen? Hang dan versie 2 aan de lijn en tot slot versie 3.

Verzin voor elk ritme-icoon een geluid dat je met je lichaam kunt maken. Bijvoorbeeld voor het rondje een stamp op de grond, voor het kruisje een klap in de handen en voor het driehoekje een tik op de benen. Hang vervolgens de ritmekaartjes in willekeurige volgorde aan de lijn. Tel af en wijs de kaartjes van links naar rechts aan. Hoe klinkt deze bodypercussie? Willen jullie er nog iets aan veranderen? Bedenk daarna samen met de klas een nieuwe bodypercussie door leerlingen de kaartjes opnieuw op te laten hangen en andere geluiden af te spreken!

Voor deze opdracht heb je meerdere Muziekslingers voor ritme-instrumenten nodig. De leerlingen gaan nu in groepjes aan de slag. Geef elk groepje 24 Muziekslingerkaartjes en van elke instrumentgroep een aantal instrumenten. Laat de leerlingen nu hun eigen composities maken. Kijk voor inspiratie bij de voorgaande opdrachten! Extra muziekslingers nodig? Bestel  kant-en-klare Muziekslingers via onze webshop of download en print je eigen slingers.

Hang de volgende ritmekaartjes aan de lijn: O △ X △ O △ X △.
De O staat voor de bassdrum en krijgt een ‘P’ sound.
De △ staat voor de hihat en krijgt een ‘T’ sound.
De X staat voor de snare en krijgt een ‘K’ sound.
Tel af en wijs de kaartjes aan. Beatbox deze volgorde samen met de klas!
Zijn er leerlingen die al bekend zijn met beatboxen? Of hebben jullie de Beatbox videoles gedaan uit de doorlopende leerlijn van 123ZING? Dan is deze verdiepingsopdracht echt iets voor jullie! Aanvulling voor de vakspecialist: probeer ook eens een andere maatsoort.

Gratis online training schoolinstrumenten

Hoe werk je met boomwhackers en ritme-instrumenten in de klas en welke heb je nodig? Een 123ZING trainer geeft didactische tips en veel praktijkvoorbeelden.

Dit artikel is geschreven door
Koosje
Redacteur, Content creator
Probeer 123ZING 2 maanden gratis
Maak kennis met de methode en vraag een proefabonnement aan!
Haal meer uit 123ZING met onze (online) trainingen
Een opfrisser voor het hele team of een laagdrempelige webinar vol tips en inspiratie?
Kinderboekenweek 2024: Lekker eigenwijs!
Voor de Kinderboekenweek 2024 vind je bij 123ZING negen gloednieuwe uitgebreide gratis lessen voor...
4 september 2024
Webinar Week: 16 t/m 20 september
Van 16 t/m 20 september organiseert 123ZING opnieuw een gratis Webinar Week! Tijdens deze...
4 september 2024
Nieuw: Dans & Drama lesblok 1B!
Vanaf nu vinden 123ZING-abonnees in onze leeromgeving 8 gloednieuwe lesblokken voor de leerlijnen dans...
16 augustus 2024
Kinderboekenweek 2024: Lekker eigenwijs
Ga gratis aan de slag met nieuwe muziek-, dans- en dramalessen, aansluitend bij het thema ‘Lekker eigenwijs’, speciaal voor jouw groep!