Dans bij 123ZING is meer dan alleen dansjes aanleren en nadoen. Met de danslessen voor groep 1 t/m 8 van het basisonderwijs, werken leerlingen tegelijk ook aan hun sociale ontwikkeling. Het sociaal handelen en samenwerken komen terug in de danslessen van 123ZING, op verschillende manieren. Dit raakt ook aan het leergebied burgerschap.
Inhoudsopgave
Hoe sociale vaardigheden in danslessen verweven zitten
Zo wordt in de danslessen vaak samengewerkt in verschillende soorten groepsverhoudingen: in tweetallen, drietallen, kleinere en grotere groepjes. Door samen bewegingen te bedenken, een bewegingsreeks te maken en een choreografie te creëren, leren ze samen tot beslissingen komen en compromissen te sluiten.
Voorbeelden van sociale ontwikkeling door dansles
Groep 1-2: Samen een circustent bouwen

In de leerlijn dans voor groep 1-2 werken leerlingen in tweetallen en maken ze samen een circustent met hun lijf. In de videoles laten de 123ZING-presentatoren voorbeelden zien, zoals met je handen aan elkaar vastgeplakt of juist met je voeten of rug. De leerlingen verkennen vervolgens zelf wat voor vormen zij samen kunnen maken. Ze overleggen, luisteren naar elkaar en voeren het vervolgens samen uit.
Groep 3-4: Emoties spiegelen

Groep 3-4 doet in de leerlijn dans een echte spiegelopdracht. In tweetallen gaan de leerlingen tegenover elkaar staan. De ene leerling leidt, de ander is de spiegel en doet de bewegingen zo goed mogelijk na. De leerlingen leren hier observeren en communiceren zonder te praten. Degene die de bewegingen bedenkt, moet rekening houden met zijn of haar spiegelbeeld. Je kunt niet te snel gaan en ervoor zorgen dat het net een echte spiegel lijkt.
Groep 5-6: Choreograferen met kracht

De leerlingen in groep 5-6 krijgen klassikaal een basischoreografie aangeleerd. Vervolgens krijgen ze de opdracht om in groepjes van 4-6 leerlingen hun eigen sausje te geven aan deze basischoreografie door te variëren met het danselement kracht. Ze overleggen met elkaar en moeten tot een besluit komen waar ze allemaal achter staan. Vervolgens geven de groepjes elkaar feedback en verwerken ze de gekregen feedback weer.
Groep 7-8: Crewnaam en tag voor de klas (hiphop)

In het lesblok over hiphop in de leerlijn dans voor groep 7-8, gaan de leerlingen klassikaal aan de slag met het bedenken van een crewnaam en tag die hun klas symboliseert. De leerlingen gaan met elkaar in discussie, bespreken ieders ideeën en moeten uiteindelijk tot een conclusie komen waarin iedereen zich kan herkennen. Vervolgens bedenken ze samen welke bewegingen (tag) er bij deze crewnaam kan horen. Na afloop wordt er op het proces gereflecteerd.
Heb je nog geen abonnement op 123ZING maar ben je wel benieuwd naar de methode? Je kunt 123ZING 2 maanden gratis uitproberen!