In deze blog lees je over het gebruik van de Muziekslinger Boomwhacker en geven we je verschillende lestips voor veel muziekplezier in de klas.
De Muziekslinger Boomwhacker bestaat uit 24 gekleurde kaartjes met daarop de notennamen C – D – E – F – G – A – B en C’. C’ is een octaaf hoger dan de C.
Door de gekleurde kaartjes in een zelfverzonnen volgorde op te hangen (of neer te leggen) kan er eenvoudig een eigen lied gecomponeerd worden.
Deel vervolgens de boomwhackers uit in de klas. Speel samen van links naar rechts mee met de gekleurde kaartjes aan de slinger. De leerlingen spelen wanneer de kleur van hun boomwhacker op de Muziekslinger voorkomt. Deze Muziekslinger is ook te gebruiken met klankstaven of andere kleurnotatie instrumenten.
Bekijk het filmpje waarin Evelien laat zien hoe je de Muziekslinger Boomwhacker kunt inzetten in de klas.
Wil je ook met de muziekslingers aan de slag?
Bestel kant-en-klare Muziekslingers via onze webshop of gebruik onze download van de Muziekslinger en print en knip je eigen slinger. TIP: Bekijk ook eens de Muziekslinger Ritme.
Kleurnotatie
De kleuren van de kaartjes komen overeen met de kleuren van de boomwhackers. Boomwhackers zijn stevige, gekleurde plastic buizen die je bespeelt door ermee op je handpalm te slaan. Iedere boomwhacker heeft zijn eigen toon én kleur. Aan de hand van kleurnotatie kun je al snel met de boomwhackers aan de slag. Naast de Muziekslinger biedt 123ZING binnen de digitale leeromgeving ook andere manieren om met boomwhackers en kleurnotatie aan de slag te gaan. Zo zijn er tal van kant-en-klare-boomwhackermeespeelstukken, de Boomwhacker Tool en de Teken & Stempel Tool.
Wil je graag meer weten over boomwhackers en de aanschaf ervan? Kijk dan op onze instrumenten pagina.
Tips voor de Muziekslinger Boomwhacker
- Aftellen | Groep 1 - 8
Tel altijd af met ‘En daar gaan we’ of ‘1-2-3-4’ voor er gespeeld wordt. Zo weten de leerlingen wat het tempo wordt en wanneer ze moeten beginnen.
Aanvulling voor de vakspecialist: maak ook eens een compositie in een 3/4 maatsoort! Dan tel je af met ‘1-2-3’ of ‘Daar gaan we’.
- Van laag naar hoog spelen | Groep 1 - 8
Laat de leerlingen de boomwhackers van laag naar hoog (tip: dat is van groot naar klein) neerleggen en voor iedere buis het bijbehorende Muziekslingerkaartje plaatsen. Wijs zelf de kaartjes aan en laat acht leerlingen de gelegde volgorde spelen. De rest van de klas luistert. Klopt de toonladder?
- Componeren met C-D-E | Groep 1 - 4
Gebruik eerst alleen de kaartjes C, D en E. Hang de kaartjes C-D-E aan de lijn en deel de bijbehorende boomwhackers uit. De kinderen bespelen hun boomwhacker wanneer jij hun kleur aanwijst. Nodig nu leerlingen uit om er een noot aan toe te voegen. Ook nu kiezen ze uit C, D en E. Zo wordt de melodie aangevuld. Speel natuurlijk ook elke keer het resultaat!
- Componeren met C-D-E-F-G | Groep 1 - 8
Breidt bovenstaande opdracht uit door ook de kaartjes F en G toe te voegen. Nu kan er gecomponeerd worden met C-D-E-F en G. Ook voor de bovenbouw is dit een fijne start-opdracht!
- Maak de zin af.. | Groep 4 - 8
Hang zelf het begin van een bekend kinder- of popliedje op. Kunnen de leerlingen ontdekken met welke tonen het liedje verder gaat? Probeer maar uit!
Meer uitdaging? Wissel twee kaartjes om (terwijl de klas niet kijkt of zelfs al voordat de melodie gespeeld is) en laat de kinderen opsporen waar de melodie niet klopt en hoe deze weer kloppend gemaakt kan worden.
- Componeer het lied | Groep 5 - 8
Geef leerlingen de setjes met kaartjes én de boomwhackers mee en laat hen op de gang (of op een ander plekje waar ze rustig kunnen werken) zelfstandig een bekende lijn of regel uit een kinder- of popliedje uitzoeken. Ze leggen de kaartjes en spelen het voor de klas. De rest van de klas probeert te raden welk liedje dat het is.
- Raad het lied | Groep 5 - 8
Hang zelf het begin van een bekend kinder- of popliedje op. Kunnen de leerlingen ontdekken met welke tonen het liedje verder gaat? Probeer de volgende opties maar eens uit: ‘Vader Jacob’ (C-D-E-C-C-D-E-C-E-F-G-E-F-G), ‘Kortjakje’ (C-C-G-G-A-A-G), ‘Happy Birthday’ (C-C-D-C-F-E) of ‘We Will Rock You’ (F-E-D-C-D-D).