Mahlers Digitale Klaslokaal

Groep 7-8

Mahlers Digitale Klaslokaal is ontwikkeld in samenwerking met Het Concertgebouw, ter gelegenheid van het Mahler Festival. Voor groep 7-8 vul je 7 weken met videolessen, liedjes en interactieve opdrachten. De lessen zijn gratis toegankelijk. 

Het leven van Gustav Mahler (7-8)

Maak kennis met 123ZING met behulp van Mahler! De lessen voor groep 7-8 bestaan uit een videoles, een lied en interactieve opdrachten. Alle lessen zijn laagdrempelig via het digibord te geven. 

Bereid de lessen voor door de lesinfo in de les door te lezen. Om een beeld te krijgen, kun je de les zelf van tevoren alvast doorklikken. 

Hieronder vind je een planning van 7 weken, waarin de lessen elkaar opvolgen en worden herhaald. Deze weekplanning is een suggestie. 

Week 1

Start met de videoles. Studeer vervolgens het refrein van ‘Lied Von Der Erde: Von Der Jugend (Remix)’ in.

Videoles

Maak kennis met het leven van Mahler, speel een compositie van weergeluiden en dirigeer mee op muziek!

Lied

De componist Mahler liet zich inspireren door de natuur. In deze rap zie en hoor je de natuur terugkomen. Rappen jullie mee? Laat je stem maar horen…

Studeer tijdens deze week samen het refrein van het lied in.

Week 2

Studeer de overige delen van ‘Lied Von Der Erde: Von Der Jugend’ in en voer de opdracht ‘Leer dirgeren met Leonard’ uit. Maak daarna een start met de opdracht ‘Maak een eigen tekst op Lied Von Der Erde: Von Der Jurgend (Remix)’.

Lied

De componist Mahler liet zich inspireren door de natuur. In deze rap zie en hoor je de natuur terugkomen. Rappen jullie mee? Laat je stem maar horen…

Vorige week hebben jullie het refrein al geoefend. Studeer tijdens deze week de overige delen ook in. 

Opdracht

In deze les leert dirigent Leonard de klas dirigeren. De leerlingen oefenen met het slaan van de maat met verschil in tempo en het aangeven van de dynamiek en expressie.

Opdracht

Schrijf een eigen rap geïnspireerd op de natuur, op de remix van ‘Das Lied von der Erde: Von Der Jugend’. En laat het horen aan publiek!

Tijdens deze week starten jullie met het schrijven van een eigen tekst. Volgende week kun je daar nog aan verder werken. 

Week 3

Beluister het ‘Lied Von Der Erde: Von Der Jugend (Original)’ en bespreek de tekst en de overeenkomsten en verschillen met de remix. Werk daarna verder aan de opdracht ‘Maak een eigen tekst op ‘Lied Von Der Erde: Von Der Jugend (Remix)’.

Lied

Luister naar de betoverende tekst. Weten jullie waar dit lied over gaat? Bespreek de overeenkomsten en verschillen met de remix. 

Opdracht

Schrijf een eigen rap geïnspireerd op de natuur, op de remix van ‘Das Lied von der Erde: Von Der Jugend’. En laat het horen aan publiek!

Vorige week hebben jullie een begin gemaakt. Tijdens deze week schrijven jullie je eigen tekst af. 

Week 4

Doe de quiz van ‘Luisteropdracht Mahler’. Ga daarna aan de slag met onderdeel 1 van de opdracht ‘Maak een bodypercussie op Stürmisch Bewegt’.

Opdracht

In deze interactieve opdracht luisteren de leerlingen naar fragmenten en beantwoorden daarna de vragen op het digibord.

Opdracht

In deze opdracht herhaal je eerst de tekens en bewegingen die horen bij ‘Onweer’ (uit de videoles). Dit is onderdeel 1, waaraan jullie deze week werken. 

Week 5

Voer onderdeel 2 van de opdracht ‘Maak een bodypercussie op Stürmisch Bewegt’ uit. Maak vervolgens een start met de opdracht ‘Componeer een beat met melodie’.

Opdracht

Na het herhalen van de tekens en bewegingen van vorige week, wordt op geleide van Mahler’s Stürmisch Bewegt een eigen weer-geïnspireerde bodypercussie bedacht, die in groepen of met de hele klas kan worden uitgevoerd.

Componeeropdracht

Componeer zelf een beat met melodie in de 123ZING Componeertool, geïnspireerd op Mahler. Tijdens deze week maak je hier een start aan. 

Week 6

Herhaal ‘Lied Von Der Erde: Von Der Jugend (Remix)’ en werk verder aan de opdracht ‘Componeer een beat met melodie’. Presenteer de resultaten.

Lied

De componist Mahler liet zich inspireren door de natuur. In deze rap zie en hoor je de natuur terugkomen. Rappen jullie mee? Laat je stem maar horen…

Componeeropdracht

Componeer zelf een beat met melodie in de 123ZING Componeertool, geïnspireerd op Mahler. Werk tijdens deze week verder aan je compositie. 

Week 7

Sluit het lesblok af met de eindpresentatie ‘Het leven van Gustav Mahler’ en geef een presentatie aan ouders, andere klassen of binnen de eigen klas.

Opdracht

Niets leuker dan aan anderen laten zien en horen wat allemaal is geleerd over Mahler! De lessen die zijn aangeboden kunnen worden gepresenteerd aan publiek en wij helpen daar graag een handje bij!

Over het lespakket

Gustav Mahler was een groot componist en dirigent. In dit lesblok leren we over het leven van Mahler, van kind tot volwassene. De leerlingen maken, net als Mahler, muziek met natuurgeluiden, en leren dat emotie een belangrijk onderdeel is van Mahler’s symfonieën. De leerlingen leren ook zelf dirigeren en meespelen met muziek in mineur. 

Dit lesblok in het kort

Gustav Mahler was een groot componist en dirigent. In dit lesblok leren we over het leven van Mahler, van kind tot volwassene. De leerlingen maken, net als Mahler, muziek met natuurgeluiden. Ze leren dirigeren en maken een eigentijdse versie van Mahlers muziek met behulp van rap, bodypercussie en een eigen tekst. 

Hoe bereid je je voor op de lessen?

De lessen en opdrachten zijn laagdrempelig te gebruiken via het digibord. Lees vooraf de lesinfo bij de les. Om een beeld te krijgen van de videoles, het lied en de opdrachten kun je de lessen zelf alvast even doorklikken. 

Opbouw lesblok

Het lesblok van 7 weken bestaat uit een videoles, een lied en aanvullende opdrachten om verder te werken binnen het muzikale thema en dieper in te gaan op de lesstof.  Ons advies is om de lessen van boven naar beneden volgens de planning te volgen.

In dit lesblok vind je de volgende lessen:

Over Gustav Mahler