Door Iris van Doggenaar
Ook in het (voortgezet) speciaal onderwijs wordt de 123ZING Muziekmethode graag gebruikt door (vak)leerkrachten. Enerzijds vanwege het laagdrempelige lesmateriaal en anderzijds door specifieke tools binnen de leeromgeving waarmee liedjes en lessen zo ingericht kunnen worden dat deze precies aansluiten bij de leerlingen. “Maar waar moet ik beginnen?” hoor ik je denken! In dit blog deel ik, Iris van Doggenaar, mijn tips en tricks om 123ZING in het (V)SO te gebruiken.
Ik hoop je hiermee te inspireren en wens je veel muziekplezier!
Mag het een stukje langzamer alstublieft?
Met de vertraag tool kun je zowel liedjes, meespeelvideo’s als uitleg van de video’s vertragen. Ideaal om in te zetten tijdens het instuderen of als leerlingen de les simpelweg niet goed kunnen volgen omdat het te snel gaat.
Stempelen!
Het digibord kan soms (te)veel prikkels geven voor leerlingen. De Stempel Tool biedt dan een handige uitkomst. Je kunt met deze tool delen van het bord afdekken, door bijvoorbeeld tekst gedeeltelijk weg te strepen.
Een mooi voorbeeld om dit de Stempel Tool toe te passen is bij de meespeelvideo’s. Kies er bijvoorbeeld voor om alleen de bovenste rij mee te spelen en dek de rest van het beeld af met de Stempel Tool, of kies er juist voor om alleen de ‘driehoekjes’ te spelen en dek de andere figuurtjes af.
Naast het afdekken kun je de Stempel Tool ook inzetten om mee te tekenen. Je kunt zo moeilijke woorden uit de tekst versterken met zelfgemaakte picto’s/tekeningen van het woord op een leeg bord (bij de audioversie bijvoorbeeld).
Herhaling, herhaling en nog eens herhaling
Het herhalen van liedjes en activiteiten is belangrijk voor het aanleerproces van de leerlingen. 123ZING heeft heel veel liedjes waar tekst en activiteit in herhaald worden zoals de liedjes: ‘Kip & Ei’, ‘Op De Golven’, ‘Ya Ho Hee’ en ‘Boem Pok Tsjak’.
Kijk ook eens naar onze canons, hier zit uiteraard ook veel herhaling in! Leuke voorbeelden hiervan zijn ‘Canon’ en de ‘De Opruimcanon’
Ook bewegen en herhaling gaat goed samen. De volgende liedjes zijn leuke voorbeelden om op mee te bewegen: ‘La Gallina’, ‘De Robotdans’ of ‘Stapel Op De Zomer’. Liedjes waar beweging bij zit herken je aan het blauwe bewegen icoon.
Muziekbeleving
Naast zingen, spelen en bewegen kun je je leerlingen ook muziek laten ervaren! Verbind verschillende zintuigen als gehoor, zicht en tast met elkaar. Als leerkracht of vakleerkracht muziek ben jij degene die het tast gedeelte aan kan bieden. Vertaal daarmee de visuele aspecten van het bord. De liedjes die zich hiervoor lenen zijn: ‘Pizzicato’ en ‘Mahlers symfonie No.2’.
We zijn druk bezig om meer van dit soort liedjes te ontwikkelen.
De muziekslinger
Ken je de muziekslinger al? De muziekslinger kun je handig gebruiken om bepaalde onderdelen in de muziekles te oefenen, zonder daarbij het bord te hoeven gebruiken.
Componeren in de klas
De muziek slinger is een manier om met je leerlingen te componeren in de klas, zonder daarbij het bord te hoeven gebruiken. Hang de letters in verschillende volgordes aan de lijn en speel ze met de klas. De kinderen spelen hun boomwhacker als jij hun kleur aanwijst.
Componeren met drie verschillende kleuren
Om eenvoudige liedjes te maken, kun je met drie verschillende kleuren en letters werken. Kies drie verschillende letters uit en hang ze in verschillende volgordes aan de lijn. Speel ze op de boomwhackers. Is het een leuke en pakkende melodie? Misschien kun je deze melodie dan ook nog proberen te zingen.
Spelen in teams
Maak twee teams van de klas en geef ieder team een eigen boomwhacker kleur (bijvoorbeeld rood en groen). Hang beide kleuren aan de lijn en speel met wanneer welke kleur speelt. Je kunt dit ook verder uitbreiden! De boomwhacker kleuren zijn er ook in klankstaven, xylofoons, schudeieren etc. Werk bovenstaand idee verder uit met verschillende instrumenten, zo ontstaat er een echt orkest!
Kun je hier geen genoeg van krijgen? Zie de blog ‘muziekslinger’ voor nog meer leuke lesideeën!